torsdag 18 december 2008

Har beslutat mig för att vänta till efter jul med att kicka igång... Känns bättre att kunna ha koll varje dag istället för att oroa mig för krasch medan jag är borta... Visserligan bara under 2-3 dar, men de dagarna fram och tillbaka gör inget större under den tid jag planerar att lägga ner i projektet...

Den döda LSen ligger på inrådan av Trollsvans på Zoopet.com i blöt för att laka ur all skit som kan finnas i den... första två vattenbytena luktade ju inte tårta precis, men jag tror det har börjat bli bättre nu, tur man inte hade i stenen direkt, då hade kollapsen inte varit långt bort med all nitrit jag testat i det vattnet... Byter ut vattnet ett par tre ggr om dan och det blir bara bättre och bättre... funderar dock på att blanda till saltvatten i en balja med ett pumphuvud och köra i ett par doser JBL denitrol samt en aning nitrat som näring för att få åtminstone några bakterier i stenen innan jag kör igång... luktar det skit om det när jag kommer hem så får jag väl börja om urlakningen helt enkelt...

Lite om vad jag planerat att ha i karet dåra...
under uppstart kommer jag ha typ en turbosnäcka och en blåbenad eremit/10 liter... detta för att ha en bra "crew" för renhållningen... Räknar med mycket alger i början, men det är inget som jag tycker är farligt... De fyller samma funktion som hornsärven i mina sötvattenskar gör, dvs binda upp näring... Hoppas på att få tag i lite olika sorters makroalger i varierande färger och former...
Sen för att ha nåt som rör sig lite mera och bildar lite skit som näring för bakterierna kommer jag ha en tålig fisk, antingen en clown eller en frökenfisk... när karet sen är cyklat kommer nån mer att få göra sällskap, om startfisken får gå kvar utvisar tiden...

Jag planerar att köra enligt "Lassemetoden" skummarlöst och med hög biofiltrering... däremot blir det nog inget Plenum eller Deep Sand Bed, vattenbytena kommer jag vara slavisk med när jag väl märker att karets biologiska processer börjat gå igång... det blir 25% byte i veckan... inte svårt när det handlar om 10 liter... dunstat vatten fylls på var och varannan dag beroende på hur fort det dunstar... för att hålla salthalten rätt när jag fyller på markerar jag ytnivån när jag kör igång och ser till att hålla den på den nivån...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar