lördag 27 december 2008

Första bakslaget...

Igår kom jag hem från föräldrarnas julfirande, lika trevligt som alltid och nu står jag mig ett år till på julmat... särskilt melandagspytten är det jag älskar, hela julbordet nerskuret till diamantpytt... Pappa kan han!

nåväl... när jag kom hem igårkväll så tittade jag till karet... en hel del bruna kiselalger har vuxit upp på den bit LS jag köpte före jul... vattnet luktar inte illa heller, så jag går och lägger mig...
idag på morgonen mätte jag nitrit, bara för att se om nåt kommit igång... det verkar det ha gjort... nitriten ligger på mellan 0.6 och 0.8 ppm... på tok för mycket för att jag ska våga ha i nåt levande än så länge... känns sådär kul... men jag fortsätter dosera bakterier med jbl denitrol och likförbannat vill jag ha i något som rör sig i karet... så nu har jag 15 liter nytt vatten på blandning... spär ut det gamla med det nya så jag minskar nog nitriten en aning iallafall...
tror att en hel del av nitriten kommer från herkules zoo, då jag fyllde upp med lite vatten från ett av deras försäljningskar... antagligen är inte den döda LSen helt urlakad heller... men jag tar det som det kommer... nu är jag på fel sida om kollapsen så det kan bara bli bättre...

I julklapp fick jag en hushållsvåg, så nu har jag vägt upp tropic marine salt i 500g påsar som förvaras svalt och mörkt... 500g räcker till 15 liter nytt vatten vilket blir ett bra vattenbyte i karet... grannarna måste tro att jag både dealar knark och bränner hemma när jag väger upp påsar med vitt pulver och pysslar med stora hinkar...

när jag bytt vatten ska jag slänga i en eremit eller två samt ett par turbosniglar som får beta alger... jag blev avskräckt från att lägga i fisk och mjukkoraller av nitritprovet så det får vänta tills jag fått en mer normal nivå och nitratet börjat öka istället... ska även ta en sväng mot lerum idag och se om göran har några makroalger i god vigör som kan tänkas äta nitrat och fosfat...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar